W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, wtym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczącychcookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdymczasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

ZasadaSafari2021 - 91-letni mistrz Sobiesław Zasada wraca do rajdów

26 maja 2021

91-letni mistrz wraca do rajdów!
Sobiesław Zasada, najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy, ogłosił swój start w Rajdzie Safari, eliminacji do rajdowych mistrzostw świata WRC. Trzydniowy rajd po bezdrożach Kenii, który rozpocznie się 24. czerwca, uznawany jest za najtrudniejszy na świecie. Zasada wystartuje w nim po raz 9. i tym razem usiądzie za kierownicą Forda Fiesty Rally 3. Będzie najstarszym zawodnikiem WRC w historii.

Rajd Safari 1997, fot. Archiwum Sobiesława Zasady

Rajd Safari 1997, fot. Archiwum Sobiesława Zasady

DUCH WALKI

„Jadę, bo jestem ciekaw, jak teraz wyglądają tego typu imprezy. Nie jadę tam na
wycieczkę i choć nie liczę na wygraną to duch walki i rywalizacji jeszcze we mnie mocno
tkwi.” – mówi legenda polskiego motosportu.

Rajd Safari 1997

Rajd Safari 1997, fot. Archiwum Sobiesława Zasady

„Wiem, że zmieniło się prawie wszystko w rajdach od czasu mojego ostatniego występu w 1997 roku, a jedyną wspólną cechą są tylko kenijskie bezdroża. Wierzę że uda mi się osiągnąć metę.”

Najdłuższa trasa Safari w 1972 roku liczyła 6480 kilometrów, Pan Sobiesław Zasada osiągnął wtedy najlepszy swój wynik w historii tej imprezy – drugie miejsce w klasyfikacji generalnej z Marianem Bieniem na Porsche 911 S. Na Safari debiutował w 1969 roku z Markiem Wachowskim w Porsche 911 L i byli pierwszymi Europejczykami, którzy jako pierwsi przekroczyli linię mety, jednak z powodu problemów z pompą paliwa rajdu nie wygrali.

Rajd Safari 1997
Rajd Safari 1997, fot. Archiwum Sobiesława Zasady

Na fotelu obok Pana Zasady usiądzie Tomasz Borysławski, doświadczony pilot rajdowy, od lat związany z motosportem, a zawodowo prezes Bednary Driving City – centrum doskonalenia techniki jazdy, które zostało stworzone przez Sobiesława Zasadę.

„Jest to dla mnie ogromny zaszczyt, przyjemność ale i nie lada wyzwanie. Sobiesław Zasada jest dla mnie mistrzem i mam nadzieję, że wspólnie dotrzemy do mety tego arcytrudnego rajdu” – mówi Borysławski.

W kenijskim rajdzie weźmie udział również Daniel Chwist, wnuk Sobiesława Zasady, Prezes spółki Sobiesław Zasada Automotive, który pojedzie Fordem Fiestą R5. Obydwa auta przygotował krakowski oddział M-Sport, firmy światowej sławy, która od ponad 4 dekad zajmuje się przygotowywaniem samochodów do rajdów WRC.

Rajd Safari 1978, fot. Mercedes-Benz

Rajd Safari 1978, fot. Mercedes-Benz

"Safari to morderczy rajd. Egzotyka środkowo-wschodniej Afryki połączona z odwagą,
szybkością i nadludzkim wysiłkiem. Tam po bezdrożach i wertepach, ale i zboczach Mount
Kenia czy Kilimandżaro, wśród mrożących krew w żyłach spotkań z dziką zwierzyną
pozostawiłem kilkanaście miesięcy mojego życia”
– wspomina w swej niedawno wydanej
książce „Moje Rajdy”.

MISTRZ ŚWIATA

Sobiesław Zasada w swej 69-letniej karierze rajdowej ponad 150 razy stawał na najwyższym
podium. Trzykrotnie zdobył mistrzostwo Europy (1966, 1967, 1971) ścigając się z najlepszymi zawodnikami, co w przełożeniu na dzisiejsze klasyfikacje oznacza, że trzy razy był mistrzem świata. Jako jedyny zawodnik z krajów wschodnich był kierowcą fabrycznym Steyr Puch, Porsche, BMW, Mercedes Benz.

Zasada jest autorem kultowych książek poświęconych rajdom i doskonaleniu techniki jazdy („Samochód, Rajd, Przygoda”, „Moje rajdy”, „Szybkość bezpieczna” oraz „Szerokiej drogi”. Obecnie jest przewodniczącym Rady Nadzorczej Grupy Zasada, która oprócz motoryzacji działa również w branży nieruchomościowej, produkcyjnej i lifestylowej.

Cały Zespół Sobiesław Zasada Automotive, trzyma kciuki za obydwa nasze zespoły i życzy powodzenia!