W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Ponad 1000 wariantów Sprintera z 4 fabryk na 3 kontynentach.

24 sierpnia 2020

Mercedes-Benz Sprinter od 25 lat odnosi sukcesy jako flagowy model pojazdu dostawczego Mercedes-Benz Vans.
W 1995 roku pierwszy Sprinter zszedł z linii montażowej w fabryce Mercedes-Benz w Düsseldorfie. Zaledwie rok później rozpoczęła się produkcja modelu na rynek Ameryki Łacińskiej, w González Catán w Argentynie. Od 2006 roku Sprinter produkowany jest również w Ludwigsfelde oraz w Charleston w Południowej Karolinie w Stanach Zjednoczonych.

– Sprinter to nasz klasyk i cieszy się globalną popularnością. Odkąd w 1995 r. model wszedł na rynek, na całym świecie wyprodukowano go łącznie w prawie czterech milionach egzemplarzy – mówi dr Ingo Ettischer, dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Vans. – Obecna generacja powstaje w czterech z pięciu naszych własnych fabryk samochodów dostawczych na trzech kontynentach: w Europie oraz w Ameryce Północnej i Południowej, a od końca 2019 r. w Düsseldorfie także w wersji elektrycznej.

Produkcja trzeciej generacji najnowszego modelu Sprintera rozpoczęła się w marcu 2018 roku w dwóch głównych fabrykach Mercedes-Benz w Niemczech. W zakładzie w Düsseldorfie produkowane są furgony, natomiast w Ludwigsfelde w Brandenburgii powstają podwozia do zabudowy. Pod koniec 2019 roku w Düsseldorfie ruszyła również produkcja eSprintera, gdzie na tej samej linii budowane są pojazdy napędzane konwencjonalnie i całkowicie elektryczne. Aby zaspokoić popyt w Ameryce Północnej, we wrześniu 2018 r. rozpoczęła się produkcja Sprintera trzeciej generacji w specjalnie wybudowanej nowej hali w Charleston (Karolina Południowa) w Stanach Zjednoczonych. Również w Charleston od 2015 roku na innej linii montowany jest inny model: Mercedes-Benz Metris (Vito), a sam zakład został znacznie rozbudowany i zatrudnia obecnie około 1700 osób. Światową sieć produkcji dużych samochodów dostawczych Mercedes-Benz dopełnia, jako czwarta, fabryka w González Catán niedaleko Buenos Aires w Argentynie – tu produkcja najnowszego Sprintera rozpoczęła się we wrześniu 2019 r.

W związku z ogólnoświatowymi ograniczeniami spowodowanymi pandemią COVID-19, zakłady Mercedes-Benz Vans wstrzymały produkcję od drugiej połowy marca 2020 r. Pod koniec kwietnia jednak produkcja ponownie stopniowo ruszyła, a wkrótce potem wznowiono normalną pracę.

– Samochody dostawcze Mercedes-Benz, a przede wszystkim Sprinter, kształtują krajobraz ulicy, szczególnie w tych trudnych czasach – nie tylko stanowiąc ogromną liczbę pojazdów kurierskich, lecz także służąc jako samochody dla służby zdrowia – mówi Ettischer. – Dlatego bardzo się cieszę, że linie montażowe Mercedes-Benz Vans od końca kwietnia znów działają, a my – oczywiście przestrzegając niezbędnych środków bezpieczeństwa i higieny – możemy ponownie zaspokajać zapotrzebowanie na nasze pojazdy.

Do sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Vans należy również fabryka w Vitorii w Hiszpanii, gdzie produkowane są Klasa V, Vito oraz eVito. Począwszy od tego roku powstają tam również w pełni elektryczne vany osobowe: EQV (zużycie energii w cyklu mieszanym: 26,4-26,3 kWh / 100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g / km) i eVito Tourer (zużycie energii w cyklu mieszanym: 26,2 kWh / 100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g / km)[1]. Na rynek chiński Klasa V i Vito są produkowane lokalnie w Chinach w Fujian Benz Automotive Corporation, spółce joint venture pomiędzy Mercedes-Benz Vans, BAIC Motor i Fujian Motor Group. Z kolei Citan powstaje w Maubeuge we Francji we współpracy z Renault-Nissan-Mitsubishi.

O Sprinterze

Od momentu wprowadzenia na rynek w 1995 roku, Mercedes-Benz Sprinter pozostaje synonimem dużego pojazdu dostawczego. Trzecia generacja tego bestsellera dostępna jest w sprzedaży od czerwca 2018 r. Dzięki systemom bezpieczeństwa na poziomie znanym z samochodów osobowych, a także cyfrowym rozwiązaniom flotowym Mercedes PRO connect, innowacyjnemu systemowi multimedialnemu MBUX (Mercedes-Benz User Experience) oraz dodatkowemu napędowi na przednie koła, Sprinter stanowi siłę napędową innowacji dla całego segmentu.

Szeroka gama wariantów Sprintera nadal jest imponująca: na bazie dostępnych nadwozi, podwozia, koncepcji napędu, tonażu i szczegółów wyposażenia można skonfigurować ponad 1000 różnych wersji. W trzeciej generacji dostępny jest jeszcze większy wybór układów napędowych, a to dzięki napędowi na przednią oś i dwóm opracowanym dla niego typom przekładni, w tym 9-biegowej automatycznej przekładni hydrokinetycznej. W tej wersji obecny model Sprintera stanowi idealną bazę np. dla furgonetki chłodni lub karetki pogotowia, a jako podwozie jednoosiowe z kabiną może być zabudowany jako mobilny dom.

Pod koniec 2019 roku na rynku zadebiutował Mercedes-Benz eSprinter – pojazd, który obecnie w decydujący sposób przyczynia się do urzeczywistnienia wizji lokalnie bezemisyjnych dostaw, w możliwie największym obszarze zastosowań w miejskiej logistyce. eSprinter na początek został zaoferowany jako furgon o dopuszczalnej masie całkowitej 3500 kilogramów. Jego maksymalna pojemność ładunkowa wynosi 11 m3 – podobnie jak porównywalny Sprinter z silnikiem spalinowym. Silnik elektryczny w eSprinterze napędza przednie koła z mocą 85 kW (moc szczytowa), osiągając maksymalny moment obrotowy do 295 Nm. Elastyczna koncepcja ładowności oraz pojemności akumulatora umożliwia ponadto dostosowanie do indywidualnych potrzeb w zależności od charakteru użytkowania. Zasięg z użyteczną pojemnością akumulatora 47 kWh (zainstalowana: 55 kWh) to 168 kilometrów, przy maksymalnym obciążeniu 891 kilogramów. Druga opcja baterii uwzględnia inne priorytety: akumulator o pojemności użytecznej 35 kWh (zainstalowana: 41 kWh) oferuje zasięg 120 km [2],[3], ale maksymalne obciążenie wzrasta do 1045 kilogramów. Zintegrowana funkcja szybkiego ładowania oznacza, że ​​akumulator można naładować od 10 procent do 80 procent w około 25 minut. Maksymalna prędkość może być dostosowana do wykonywanych zadań: można ją ustawić na 80 km/h, 100 km/h lub 120 km/h.

[1] Zużycie energii elektrycznej zostało określone na podstawie dyrektywy 692/2008 / WE. Zużycie energii zależy od konfiguracji pojazdu

[2] Zasięg został określony na podstawie dyrektywy 692/2008 / WE. Zasięg zależy od konfiguracji pojazdu

[3] Rzeczywisty zasięg zależy również od indywidualnego stylu jazdy, warunków drogowych i natężenia ruchu, temperatury zewnętrznej, użytkowania systemu klimatyzacji / ogrzewania – i może się różnić

 

źródło: www.media.daimler.pl