W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, wtym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczącychcookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdymczasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Pierwszy w pełni elektryczny model Mercedes-AMG - EQS53 4MATIC+

7 września 2021

Prezentując EQS 53 4MATIC+, Mercedes-AMG wkracza w całkowicie elektryczną przyszłość. Pierwszy seryjny model AMG z napędem akumulatorowym bazuje na architekturze marki Mercedes-EQ dla samochodów klasy wyższej i luksusowej. Sportowa limuzyna o mocy do 560 kW (761 KM) została „doszlifowana” w Affalterbach we wszystkich aspektach powiązanych z osiągami. I wszędzie tam, gdzie można ich bezpośrednio doświadczyć, imponuje charakterystycznymi dla AMG cechami: od techniki po wygląd oraz emocjonujące brzmienie.

 

AMG EQS 53 4MATIC+ to nasz pierwszy w pełni elektryczny ambasador w segmencie aut o wysokich osiągach »made in Affalterbach«. Powstał specjalnie dla entuzjastów samochodów, którzy szukają połączenia innowacyjnej elektromobilności z luksusową atmosferą, sportowym charakterem oraz zwinnością i dynamiką. Pierwszy całkowicie elektryczny samochód AMG bez wątpienia przyciągnie nowych odbiorców. W niedalekiej przyszłości pojawią się kolejne w 100% elektryczne modele AMG, zbudowane również na naszej platformie AMG.EA, w całości opracowanej przez nas – mówi Philipp Schiemer, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH.

Nasze modele oparte na platformie EVA2 spełnią obietnicę marki AMG – nasi klienci mogą oczekiwać od nich dynamicznych i emocjonujących wrażeń jazdy. To zasługa specyficznych dla AMG rozwiązań, w szczególności jeśli chodzi o układ napędowy, zawieszenie, hamulce, a przede wszystkim dźwięk – dodaje Jochen Hermann, dyrektor techniczny Mercedes-AMG GmbH.

Sercem nowego Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+ jest zorientowana na wysokie osiągi koncepcja napędu, wykorzystującego dwa silniki elektryczne – po jednym przy każdej z osi. Potężny zespół oferuje w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+, który w każdych warunkach optymalnie przenosi siłę napędową na asfalt. Wersja podstawowa osiąga maksymalną całkowitą moc 484 kW (658 KM) przy maksymalnym momencie obrotowym 950 Nm.

Dzięki opcjonalnemu pakietowi AMG DYNAMIC PLUS w trybie RACE START z funkcją boost maksymalna moc wzrasta do 560 kW (761 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi wtedy do 1020 Nm. W tym przypadku Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s (przy naładowaniu akumulatora do poziomu co najmniej 80%). Z opcjonalnym pakietem prędkość maksymalna pojazdu jest ograniczona do 250 km/h. W wersji podstawowej AMG EQS rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,8 s (minimum 80% naładowania akumulatora), a jego prędkość maksymalną ograniczono do 220 km/h.

AMG SOUND EXPERIENCE: emocjonujące spektrum dźwięku

Mercedes-AMG od zawsze słynął z emocjonujących wrażeń z jazdy, a kluczową „składową” był i jest dźwięk. Tak będzie również w przyszłości. EQS 53 4MATIC+ wprowadza do świata elektrycznych aut nowe, przeszywające brzmienie. Wykorzystując specjalne głośniki, tzw. shakery i generator dźwięku, jego system audio tworzy wyjątkowe wrażenia dźwiękowe w dwóch wydaniach: autentycznym lub sportowym. Ekskluzywne AMG SOUND EXPERIENCE – czyli doświadczenie dźwięku AMG – jest generowane wewnątrz i na zewnątrz pojazdu,
z tonacją oraz intensywnością dopasowaną do aktualnych warunków jazdy, wybranego trybu lub preferencji kierowcy.

Silniki elektryczne – w imię doskonale wyważonych osiągów

Silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi są silnikami synchronicznymi z magnesami trwałymi (PSM). Zdecydowany nacisk na osiągi jest widoczny już w wartościach ich mocy i momentu obrotowego. Ponadto elektryczne jednostki Mercedes-AMG charakteryzują się optymalną równowagą pomiędzy mocą, efektywnością oraz komfortem akustycznym. Zapewniają to między innymi nowe uzwojenia, silniejsze prądy i nowe sterowanie za pomocą falowników ze specjalnie opracowanym oprogramowaniem. Pozwala to uzyskać wyższe prędkości obrotowe, a tym samym – wyższą moc.

Do tego dochodzi bardzo wytrzymała koncepcja termiczna, umożliwiająca odbywanie powtarzalnych manewrów przyspieszania przy niezmiennie wysokiej wydajności. Jej głównym elementem jest tzw. lanca wodna w wale wirnika, która odpowiada za jego chłodzenie. Koncepcję uzupełnia specjalne żebrowanie stojana i igiełkowo-żebrowa konstrukcja falownika, wykonanego z wysokiej jakości ceramiki. Ponadto zastosowano dodatkową chłodnicę oleju przekładniowego, która zwiększa również efektywność podczas jazdy „na zimno”.


Inteligentna rekuperacja zapewnia efektywny odzysk energii

Nowy Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ wyznacza standardy nie tylko za sprawą znakomitych osiągów, ale
i dzięki skutecznemu odzyskiwaniu energii podczas hamowania. Moc rekuperacji sięga tu 300 kW. Kierowca może regulować jej poziom, wybierając jeden z trzech stopni; ponadto może korzystać ze wsparcia asystenta ECO Assist. Z pomocą opcjonalnego Pilota jazdy (DRIVE PILOT) hamowanie następuje automatycznie, w reakcji na wykryte poprzedzające pojazdy – aż do zatrzymania, np. na skrzyżowaniu.

Nowa generacja akumulatora o pojemności 107,8 kWh

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ został wyposażony w pojemny 400-woltowy akumulator wyprodukowany
w najnowszej technologii litowo-jonowej. Reprezentuje on istotny postęp w zakresie zrównoważonego rozwoju chemii ogniw: zawartość kobaltu została zmniejszona tu do 10%, a zoptymalizowany materiał aktywny składa się z niklu, kobaltu i manganu w stosunku 8:1:1.

Wysokonapięciowy akumulator ma użyteczną pojemność (netto) 107,8 kWh. Jego szczególną cechą techniczną jest specyficzne dla AMG okablowanie, dostosowane do wysokiej wydajności. Również system zarządzania pracą akumulatora jest skonfigurowany specjalnie dla AMG. W trybach jazdy Sport i Sport+ nacisk jest kładziony na osiągi, a w trybie Comfort – na zasięg. Nowa generacja akumulatorów charakteryzuje się znacznie wyższą gęstością energii, a także wyższą mocą ładowania. Dodatkową nowością jest możliwość bezprzewodowych instalacji aktualizacji systemu.

Kolejną zaletą nowej generacji akumulatorów jest znacznie krótszy czas ładowania. Na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym (DC) baterię EQS-a można ładować z mocą do 200 kW. W takim przypadku do naładowania energii potrzebnej na pokonanie kolejnych 300 km (według WLTP) wystarczy nawet 19 minut. Dzięki wbudowanej ładowarce samochód można ładować prądem zmiennym (AC) – w domu lub na publicznych stacjach – z mocą do 22 kW.

Do skrócenia czasu ładowania przyczynia się efektywne zarządzanie temperaturą. Jeśli kierowca korzysta
z inteligentnej nawigacji, akumulator jest podgrzewany lub chłodzony zgodnie z potrzebami jeszcze podczas jazdy, tak aby na stacji miał już temperaturę optymalną do szybkiego ładowania. Pożądany zakres temperatur baterii jest osiągany za pomocą układu chłodzenia i zintegrowanej z nim grzałki PTC.

Konstrukcja akumulatora ma na celu zapewnienie optymalnej temperatury we wszystkich warunkach pracy. Aluminiowe wytłoczki jego ramy zaopatrzono we wgłębienia, przez które przepływa płyn chłodzący. Inteligentne zarządzanie temperaturą i ładowaniem pozwala na utrzymanie wysokiej mocy ładowania przez długi czas. Jednocześnie bateria wyróżnia się trwałością. Znaczący udział ma w tym funkcja ECO Charging: inteligentne sterowanie zmniejsza obciążenie akumulatora podczas ładowania, a tym samym spowalnia naturalny proces jego starzenia się. Długą żywotność zapewnia certyfikat wysokonapięciowych baterii – jest ważny do 10 lat lub do 250 000 km.

W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+

Siła napędowa obu silników jest przenoszona na drogę przez standardowy, w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. W sposób ciągły rozdziela on moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś w zależności od sytuacji na drodze. W porównaniu z mechanicznym napędem 4x4 zapewnia znacznie szybszą reakcję – moment obrotowy jest tu kontrolowany 10 000 razy na minutę i regulowany w razie potrzeby. Rozkład momentu zależy od wybranego trybu jazdy: w programie Comfort układ koncentruje się na maksymalnej efektywności, a w trybach Sport i Sport+ większa „porcja” siły napędowej trafia na tył, celem uzyskania większej dynamiki poprzecznej.

Zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjną regulacją tłumienia

Podobnie jak w przypadku „cywilnego” EQS-a zawieszenie nowego Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+ bazuje na czterowahaczowej osi przedniej i wielowahaczowej osi tylnej. Inżynierowie z Affalterbach udoskonalili jego komponenty i skonfigurowali je tak, aby podwozie spełniało wymagania klientów AMG. Dotyczy to zarówno komfortu, jak i dynamiki jazdy. Całkowicie przeprojektowano na przykład belkę tylnej osi. Zupełnie nowe są także rama pomocnicza i mocowania silnika oraz stabilizatory, zwrotnice oraz wahacze, pochodzące z innych maszyn AMG o wysokich osiągach.

Standardowo EQS 53 4MATIC+ otrzymuje pneumatyczne zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjnym, elektronicznie regulowanym tłumieniem w połączeniu ze skrętną tylną osią. Podobnie jak w AMG GT
4-drzwiowym Coupé korzysta ono z dwóch bezstopniowych zaworów upustowych umieszczonych na zewnątrz amortyzatora. Pozwalają one na jeszcze dokładniejsze dostosowanie siły tłumienia do różnych warunków
i trybów jazdy. Jeden zawór kontroluje tłumienie podczas odbicia, a drugi – w trakcie ugięcia. Oba etapy są kontrolowane niezależnie od siebie. Technika ta umożliwia zarówno podniesienie poziomu komfortu jazdy, jak
i zwiększenie dynamiki jazdy. Dzięki zastosowaniu dwóch zaworów amortyzator szczególnie wrażliwie reaguje na zmieniające się rodzaje nawierzchni oraz warunki i jest w stanie zapewnić regulację siły tłumienia w całym zakresie drgań koła.

Seryjna skrętna tylna oś poprawia zwrotność limuzyny, zmniejszając średnicę zawracania do wartości typowych dla aut kompaktowych – kąt skrętu tylnych kół wynosi do 9°. Jednocześnie interakcja pomiędzy obiema osiami poprawia zwinność i pewność prowadzenia. Przy prędkości poniżej 60 km/h tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do przednich, dzięki czemu AMG EQS jest bardzo zwrotny. Efekt ten odczuwa się nie tylko podczas manewrowania, ale także przy szybkiej zmianie kierunku. Od prędkości powyżej 60 km/h tylne koła skręcają
w tym samym kierunku, co przednie. „Wirtualnie” wydłuża to rozstaw osi, zwiększając stabilność
i bezpieczeństwo prowadzenia przy wysokich prędkościach, a także podczas szybkich zmian pasa ruchu lub nagłych manewrów omijania.

Indywidualne wrażenia z jazdy: tryby jazdy AMG DYNAMIC SELECT

Za naciśnięciem przycisku kierowca może zmieniać właściwości jezdne Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+
w zależności od sytuacji lub osobistych preferencji. Do wyboru ma pięć trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT: Ślisko, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual. Programy obejmują szerokie spektrum, od wysokiego komfortu po wyraźnie sportowy charakter. Do wybranego trybu dostosowane zostają ważne parametry, takie jak charakterystyka napędu i układu kierowniczego, ustawienia zawieszenia, a także działanie AMG DYNAMICS oraz AMG SOUND EXPERIENCE. Maksymalną moc napędu można uzyskać w trybie jazdy Sport+ (lub z kick-downem).

W zależności od trybu jazdy centralna jednostka sterująca napędem automatycznie aktywuje różne strategie obniżania parametrów i chłodzenia: w trybach Sport i Sport+ układ chłodzenia jest aktywowany wcześniej,
a jego wydajność rośnie, tak aby dłużej utrzymać dostarczaną moc. Kierowca ma możliwość czerpania jeszcze większej przyjemności z jazdy – na przykład na zamkniętych torach – dzięki funkcji ESP OFF (wyłączenia ESP).

Wysokowydajny układ hamulcowy AMG

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ to nie tylko doskonałe osiągi, ale także odpowiednie bezpieczeństwo prowadzenia. Wyposażono go w wysokowydajny, kompozytowy układ hamulcowy AMG z 6-tłoczkowymi zaciskami i tarczami o wymiarach 415x33 mm z przodu oraz 1-tłoczkowymi zaciskami i tarczami o wymiarach 378x22 mm z tyłu. Opcjonalne, ceramiczno-kompozytowe hamulce AMG wykorzystują jeszcze większe przednie tarcze – o wymiarach 440x40 mm. Kolejną zaawansowaną nowinką techniczną jest tu dodatkowa funkcja
i-Booster, dzięki której układ hamulcowy bardzo efektywnie łączy rekuperację z hamulcem hydraulicznym. Aby uzyskać naprawdę autentyczne wrażenia z jazdy, i-Booster jest specjalnie dostrojony do charakterystycznego wyczucia pedału AMG oraz wydajniejszego układu hamulcowego AMG.

AMG SOUND EXPERIENCE: wyjątkowe wrażenia dźwiękowe

Dzięki AMG SOUND EXPERIENCE marka samochodów sportowych i o wysokich osiągach z Affalterbach daje elektromobilności nowy głos – ścieżkę dźwiękową, która „podkręca” wrażenia zza kierownicy. Podobnie jak tryby jazdy, tak i akustyczna kompozycja cechuje się szeroką rozpiętością: w standardowej „autentycznej” wersji klient może regulować mocny dźwięk i jego intensywność w zależności od warunków oraz wybranego trybu jazdy. Charakterystyczne brzmienie AMG jest generowane za pomocą dodatkowego sprzętu (specjalne głośniki, tzw. shakery oraz generator dźwięku).

Jeszcze większy ładunek indywidualności zapewnia możliwość zmiany charakterystyki brzmienia za pomocą przycisków na kierownicy AMG lub centralnego wyświetlacza. W dowolnym programie jazdy kierowca ma do wyboru tryb zrównoważony, sportowy lub mocarny. Podczas korzystania z funkcji RACE START pojazd wydaje unikalny dźwięk, który odpowiada dynamicznemu przyspieszeniu.

Pakiet AMG DYNAMIC PLUS zawiera również AMG SOUND EXPERIENCE Performance z jeszcze bardziej emocjonującym krajobrazem dźwiękowym. Oprócz odgłosów towarzyszących jeździe obejmuje on większość tzw. dźwięków zdarzeń – odpowiednich sygnałów dla wszystkich „udźwiękowionych” funkcji pojazdu, takich jak odblokowywanie i blokowanie zamków, a także uruchamianie i wyłączanie układu napędowego. Program symuluje nawet klikanie kierunkowskazów, które dla wielu kierowców jest nieodzowne. Nowością jest charakterystyczny dla AMG dźwięk powitalny, który słychać, gdy kierowca wsiada do pojazdu. Dźwięki wydarzeń można w dowolnym momencie wyłączyć w ustawieniach systemu multimedialnego – osobno dla nadwozia
i wnętrza.

Design nadwozia z typowymi cechami AMG

Charakterystyczny profil z łukowatą linią dachu i wysunięta do przodu kabina sprawiają, że AMG EQS 53 4MATIC+ już na pierwszy rzut oka wyraźnie odróżnia się od pojazdów z silnikami spalinowymi. Język projektowania znajduje odzwierciedlenie w zmysłowo wymodelowanych płaszczyznach, zredukowanych przetłoczeniach i harmonijnych łączeniach. Równocześnie design nawiązuje do znanych cech AMG i przenosi je w erę aut całkowicie zasilanych prądem. Tak powstał niepowtarzalny, typowy dla marki wygląd, połączony
z maksymalnie efektywną aerodynamiką. Przedni pas ze standardowymi reflektorami DIGITAL LIGHT wyróżniają charakterystyczne dla AMG: osłona chłodnica i zderzak z wyprofilowaniem na kształt litery A.

Maksymalna efektywność aerodynamiczna

Nowy EQS 53 4MATIC+ od Mercedes-AMG osiąga bardzo korzystny współczynnik oporu powietrza – od 0,23. Aby to osiągnąć, specjaliści AMG ds. aerodynamiki przeprowadzili wiele testów w tunelu aerodynamicznym oraz badań przepływu i zoptymalizowali zarówno podstawowy kształt, jak i niektóre cechy konstrukcyjne. Obejmują one m.in.: przedni spojler, prowadnice powietrza i kurtyny powietrzne, osłony progów AMG, tylny zderzak ze zoptymalizowanym dyfuzorem z sześcioma „żebrami”, większy tylny spojler oraz aerodynamicznie „doszlifowane” 21- lub 22-calowe obręcze Aero lub Heritage.


Sportowe akcenty w kabinie

Również we wnętrzu styl EQS-a 53 4MATIC+ definiują elementy AMG, w tym sportowe fotele z czerwonymi przeszyciami obszyte skórą syntetyczną ARTICO i mikrofibrą MICROCUT lub – na życzenie – skórą nappa. Wzrok natychmiast przyciągają też kierownica AMG Performance ze spłaszczonym u dołu wieńcem oraz sportowe nakładki na pedały AMG. Standardowy ekran MBUX Hyperscreen, rozciągający się niemal na całą szerokość kabiny, wyróżniają specyficzne dla AMG menu, a także grafika wyświetlaczy (w tym opcjonalnego head-upa).

Kluczowe dane techniczne (dane wstępne)

 

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Silnik elektryczne

Dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PSM)

Maksymalna moc
(bez / z pakietem AMG DYNAMIC PLUS)

484 kW / 560 kW

Maksymalny moment obrotowy

(bez / z pakietem AMG DYNAMIC PLUS)

950 Nm / 1020 Nm

Układ napędowy

W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+

Przyspieszenie 0-100 km/h

(bez / z pakietem AMG DYNAMIC PLUS)

3,8 s / 3,4 s

Prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie)

(bez / z pakietem AMG DYNAMIC PLUS)

220 km/h / 250 km/h

Pojemność akumulatora użyteczna – netto (WLTP)

107,8 kWh

Napięcie znamionowe

396

Maksymalna moc rekuperacji (w optymalnych warunkach)

300 kW

Ładowarka pokładowa AC (standard/opcja)

11/22 kW

Maksymalna moc ładowania DC

200 kW

Zużycie energii w cyklu mieszanym wg WLTP

21,5-23,0 kWh/100 km

Emisje CO2 (WLTP)

0 g/km

Zasięg (WLTP)

526-580 km

Masa własna (EC)

2655 kg

Cd od (z 21-calowymi kołami i obręczami AMG, w trybie Sport lub Sport+)

0,23

 

źródło: media.daimler.pl