W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Nowy Mercedes-Benz CLA Coupé

10 stycznia 2019

Na targach CES 2019 Mercedes-Benz zaprezentował Nowego CLA Coupé z udoskonalonym Asystentem Wnętrza MBUX oraz funkcją ENERGIZING COACH. Nowy model ustanawia także klasowe standardy w dziedzinie aerodynamiki i systemów wspomagających kierowcę z gamy Intelligent Drive.

Motoryzacyjna inteligencja może być piękna.

Dzięki MBUX, Mercedes-Benz zrewolucjonizował sposób obsługi i komunikowania się z samochodem. Teraz wchodzi na kolejny poziom w segmencie aut kompaktowych dzięki wprowadzeniu inteligentnego asystenta wnętrza. Poprzez rozpoznawanie gestów ułatwia on intuicyjną obsługę instrumentów. Nie jest to jednak jedyna nowa funkcja, dzięki której CLA wyróżnia się niespotykaną motoryzacyjną inteligencją.


Nowa generacja kompaktów z gwiazdą wniosła znaczący wkład w odmłodzenie oraz zmianę wizerunku marki Mercedes-Benz. Szczególnie istotny z punktu widzenia przejmowania i zatrzymywania klientów jest właśnie model CLA. Średnia wieku klientów wybierających ten model w Stanach Zjednoczonych była o około 10 lat niższa od statystycznego nabywcy Mercedesa. Także w Europie właściciele modelu plasowali się wśród najmłodszych w portfolio marki.

W 2017 r. połowa europejskich nabywców CLA jeździła wcześniej modelami marek konkurencyjnych. Ponad 75% użytkowników modelu ze Starego Kontynentu – czy to wersji coupé, czy Shooting Brake – na swój następny samochód ponownie wybierało Mercedesa. Sumaryczna sprzedaż pierwszej generacji CLA Coupé oraz CLA Shooting Brake na poziomie 750 000 sztuk w znaczącym stopniu przyczyniła się do sukcesu rodziny kompaktowych aut spod znaku trójramiennej gwiazdy.

Czyste emocje

Połączenie wydłużonej linii dachu i bezramkowych szyb nadaje CLA Coupé sportowy i zarazem elegancki charakter. Profil pasa przedniego nawiązuje do „rekiniego” nosa. Długą pokrywę silnika zdobią muskularne wybrzuszenia. Sportowy wyraz modelu CLA tworzą również płaskie reflektory w połączeniu z nisko poprowadzoną płaszczyzną maski i „diamentowym” grillem.

Dzięki cofnięciu przedziału pasażerskiego tył nadwozia – typowy dla modeli GT – w zbalansowany sposób łączy elegancję ze sportową naturą. Szeroki rozstaw kół, wraz z poszerzonymi nadkolami podkreślają dynamizm sylwetki CLA. Znana wcześniej w Klasie A unikalna architektura wnętrza w głównym stopniu tworzy awangardowy design kokpitu. Projektanci zupełnie zrezygnowali z górnej zabudowy deski rozdzielczej. Dzięki temu jej główny korpus rozciąga się na całą szerokość kabiny.

Zwrotny i komfortowy układ jezdny

Także w zakresie dynamiki jazdy nowy CLA spełnia obietnicę, jaką składa jego sylwetka: szeroki rozstaw kół (w porównaniu z poprzednikiem: +63 mm z przodu, +55 mm z tyłu) i niżej położony środek ciężkości to kluczowe powody, dla których CLA ma najbardziej sportową charakterystykę prowadzenia spośród wszystkich nowych kompaktów Mercedesa.

„Hej, Mercedes”

Rok temu, podczas targów elektroniki użytkowej CES w Las Vegas, swoją premierę świętował system inforozrywki Mercedes-Benz User Experience, który wywołał ogromne zainteresowane. „Hej, Mercedes”, czyli słowo klucz do aktywacji obsługi głosowej jest znakiem nowych motoryzacyjnych standardów. Teraz producent wprowadza system inforozrywki na kolejny poziom. Asystent Wnętrza MBUX ułatwia intuicyjną obsługę instrumentów. Z kolei sterowanie głosowe rozpoznaje tematyczne odpowiedzi w coraz większej liczbie dziedzin. W nowym CLA zagościła najnowsza wersja sterowania głosowego dla systemu MBUX – Mercedes-Benz User Experience. Dzięki temu asystent głosowy nie myli już poleceń z rozmowami podróżujących. Reaguje wyłącznie na komendy tego użytkownika, który jako ostatni wypowiedział hasło "Hej, Mercedes" w celu aktywacji systemu.

Asystent Wnętrza MBUX

Dzięki rozpoznawaniu gestów Asystent Wnętrza MBUX w nowym Mercedesie CLA wprowadza motoryzacyjną inteligencję na nowy poziom. Innowacyjna technika sprawia, że MBUX wspomaga podróżujących i sprawia, że korzystanie z różnych funkcji z zakresu inforozrywki oraz komfortu jest jeszcze łatwiejsze i bardziej intuicyjne. Asystent Wnętrza działa w trybie bezdotykowym, zarówno w świetle dziennym, jak i w całkowitej ciemności. Pozwala on na dostosowanie zawartości ekranu, gdy tylko ręka użytkownika zbliży się do deski rozdzielczej lub panelu dotykowego na konsoli środkowej. W aktywnym menu podświetlone zostają wówczas poszczególne elementy. Co więcej, system jest w stanie rozróżnić intencje kierowcy i pasażera z przodu – wie w ten sposób, dla kogo aktywować np. funkcję masażu fotela. Asystent Wnętrza oferuje także funkcję „ulubionych”. Dostęp do niej uzyskuje się, przytrzymując nad konsolą środkową dłoń z rozstawionymi palcami: środkowym i wskazującym (na kształt litery „V”). W ten sposób można wywołać dowolne polecenie obsługiwane poprzez MBUX. Jedną z ulubionych, typowych komend jest: „nawiguj/prowadź mnie do domu”. Ponieważ system jest w stanie niezawodnie rozpoznać, kto go obsługuje, zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu mogą do jednakowego gestu przypisać różne adresy. Są i inne funkcje, które można intuicyjnie obsługiwać bez potrzeby „trenowania” odpowiednich gestów: na przykład w ciemności lampkę do czytania włącza się lub wyłącza poprzez krótkie wyciągnięcie dłoni w kierunku lusterka wstecznego. Jeśli po zmroku kierowca sięgnie do niezajętego fotela, oświetlenie samo się włączy. Dzięki łatwiej znaleźć leżące na siedzeniu przedmioty. Gdy tylko dłoń zostanie cofnięta, światło automatycznie zgaśnie.

Kontrola komfortu ENERGIZING

Kontrola komfortu ENERGIZING scala różne funkcjonalności z zakresu komfortu. Zupełną nowością są inteligentne rekomendacje pochodzące od trenera ENERGIZING COACH, dostępne w ramach pakietu ENERGIZING Plus. Kontrola komfortu funkcji ENERGIZING korzysta z: klimatyzacji, konfiguracji foteli pod kątem ich wentylacji, podgrzewania oraz masażu, a także oświetlenia oraz nagłośnienia, i tworzy określony nastrój, dopasowany do potrzeb oraz samopoczucia użytkownika.

Intelligent Drive: funkcje z Klasy S

CLA oferuje najnowsze systemy wsparcia kierowcy, zapewniające najwyższy poziom aktywnego bezpieczeństwa w segmencie – w tym funkcje pochodzące z Klasy S. Po raz pierwszy w określonych sytuacjach model jest zdolny do jazdy częściowo autonomicznej. W tym celu monitoruje sytuację na drodze: udoskonalone układy oparte na kamerach i radarach pozwalają mu rejestrować drogę do 500 m przed pojazdem. Funkcje asystujące wykorzystują też dane z map i nawigacji. Przykładowo, aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC – element pakietu bezpieczeństwa jazdy – może wspierać kierowcę w licznych sytuacjach, a także predykcyjnie, w wygodny sposób regulować prędkość auta np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań lub rond. Na pokładzie są także inne systemy, m.in. Active Emergency Stop Assist, który w razie konieczności samoczynnie wyhamuje samochód na swoim pasie, oraz intuicyjny w działaniu aktywny asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist.
Standardowo nowy CLA jest oferowany z ulepszonym układem Active Brake Assist. Zależnie od sytuacji może on skutecznie zapobiec lub pomóc w złagodzeniu skutków kolizji polegającej na najechaniu na wolniejszy, hamujący lub stojący pojazd. System wykrywa także przechodniów i rowerzystów. Układ aktywnego utrzymania pasa ruchu Active Lane Keeping Assist (także montowany w standardzie) może ostrzegać kierowcę poprzez impulsy na kierownicy, gdy samochód nieumyślnie opuszcza swój pas podczas jazdy z prędkościami w zakresie 60-200 km/h. Jeśli przekroczy linię ciągłą, system potrafi koryguje pas ruchu poprzez uruchomienie hamulców po lewej lub prawej stronie pojazdu. W przypadku linii przerywanej do takiej interwencji dochodzi tylko wtedy, gdy wystąpi zagrożenie kolizji z pojazdem znajdującym się na sąsiednim pasie (dotyczy to również ruchu z przeciwka).
PRE-SAFE® PLUS potrafi rozpoznać ryzyko uderzenia w tył samochodu. Jeśli niebezpieczeństwo kolizji narasta, system może też uruchomić hamulce w trakcie postoju, zmniejszając w ten sposób wstrząs spowodowany wypadkiem i minimalizując ryzyko odniesienia obrażeń.

Na początek najmocniejszy silnik

Na targach w Las Vegas nowy CLA zadebiutuje w wersji CLA 250, napędzanej 4-cylindrowym silnikiem benzynowym (165 kW/225 KM, 350 Nm), połączonym z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,1-6,3 l/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym: 140-143 g/km; wartości wstępne). Z chwilą wprowadzenia na rynek w maju br. do wyboru będzie szeroka gama jednostek benzynowych i wysokoprężnych, współpracujących ze skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi, w tym czteronapędowe odmiany 4MATIC.

W ciągu pierwszego roku po debiucie nowy CLA będzie dostępny także w specjalnej, limitowanej wersji Edition 1. Jej ekskluzywny charakter podkreśla szereg wizualnych akcentów, wyróżniających ją zarówno w zakresie wyglądu zewnętrznego, jak i wystroju wnętrza.

Nowy CLA będzie wytwarzany w węgierskiej fabryce Mercedes-Benz w Kecskemét. Pierwsze egzemplarze modelu trafią na europejski rynek w maju 2019 r.