W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, wtym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczącychcookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdymczasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Mercedes-Benz Actros ma już 25 lat.

17 listopada 2021

 

Po drogach całego świata jeździ już pięć generacji Actrosa – samochodu ciężarowego klasy premium przeznaczonego do transportu dalekobieżnego i ciężkiego transportu dystrybucyjnego.

Actros 25 lat na rynku.

Przed 25 laty Mercedes-Benz wprowadził Actrosa na rynek specjalnie z myślą o transporcie dalekobieżnym i ciężkim transporcie dystrybucyjnym. Jego pierwsza generacja, wprowadzona w 1996 r., czyli w setną rocznicę wynalezienia przez Gottlieba Daimlera samochodu ciężarowego w 1896 r., zapoczątkowała historię typoszeregu, który do dnia dzisiejszego pozostaje liderem w swoim segmencie.

                    Mercedes-Benz Actros ma już 25 lat

W Actrosie po raz pierwszy zastosowano szereg przełomowych rozwiązań technicznych, takich jak pierwszy asystent hamowania awaryjnego reagujący samoczynnie na pojawiające się przeszkody, asystent martwego pola czy system asystujący umożliwiający jazdę częściowo zautomatyzowaną (poziom 2)

Na początku października 2021 r. uruchomiona została produkcja seryjna nowego eActrosa z napędem w pełni elektrycznym, przeznaczonego do ciężkiego transportu dystrybucyjnego.

 

Actros wyznacza nowe wzorce

Od 1996 r. celem każdej kolejnej generacji Actrosa jest odegranie pionierskiej roli, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa, optymalizacji zużycia paliwa, łączności sieciowej i komfortu.

Podczas gdy Actros 1 zachwycał m.in. elektronicznym układem hamulcowym EBS, w pełni zautomatyzowanym systemem przełączania biegów, magistralą CAN oraz kabiną Megaspace z płaską podłogą, to do głównych atrakcji Actrosa 2 zaliczały się system automatycznego utrzymywania odległości, asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist, asystent utrzymania pasa ruchu, skrzynia biegów Powershift oraz nowy system półek i schowków. Actros 3 wyróżniał się takimi rozwiązaniami, jak czujniki oświetlenia i deszczu, a także udoskonalonym asystentem hamowania awaryjnego Active Brake Assist i zmodernizowaną skrzynią biegów Powershift. Natomiast całkowicie nowe standardy wyznaczał Actros 4 z silnikami nowej generacji, spełniającymi normę emisji spalin Euro VI, tempomatem GPS Predictive Powertrain Control, ponownie zmodernizowaną skrzynią biegów Powershift, unowocześnionym systemem Active Brake Assist 4 z funkcją wykrywania pieszych oraz asystentem martwego pola.

                     Mercedes-Benz Actros ma już 25 lat

Actros 5 dostępny od 2018 roku oferuje światowe premiery aż czterech rozwiązań technicznych. Do produkcji seryjnej wszedł tutaj Active Drive Assist (ADA) – pierwszy na świecie system asystujący umożliwiający jazdę częściowo zautomatyzowaną (poziom 2). W określonych warunkach ADA aktywnie wspiera kierowcę we wzdłużnymi i poprzecznym prowadzeniu ciężarówki oraz potrafi w sposób zautomatyzowany utrzymywać odstęp, przyspieszać i skręcać, o ile spełnione są niezbędne warunki systemowe, np. wystarczający promień zakrętu czy wyraźnie widoczne poziome oznaczenia pasa ruchu. Jeszcze większą ochronę osób pieszych zapewnia Active Brake Assist 5, który teraz potrafi także zareagować zautomatyzowanym pełnym hamowaniem w obliczu niebezpieczeństwa kolizji z poruszającym się pieszym. Ponadto po raz pierwszy w samochodzie ciężarowym zrezygnowano z lusterek zewnętrznych. Zamiast nich nowy Actros jest standardowo wyposażony w system MirrorCam. Czwarta światowa premiera dotyczy wreszcie miejsca pracy kierowcy, wyposażonego w nowym Actrosie w Multimedia Cockpit, czyli kokpit multimedialny składający się z dwóch dużych kolorowych wyświetlaczy – umieszczonego za kierownicą kolorowego wyświetlacza głównego i wyświetlacza dodatkowego z ekranem dotykowym. Poza tym od czerwca 2021 r. najnowsza generacja Actrosa oferuje w opcji wyposażenia system Active Drive Assist drugiej generacji (ADA 2). Jedna z jego funkcji, Emergency Stop Assist, potrafi zainicjować zatrzymanie awaryjne, jeżeli pomimo wizualnych i dźwiękowych ostrzeżeń kierowca zaprzestał kontrolowania kierownicy. Również od czerwca 2021 r. dostępna jest opcja wyposażenia w postaci systemu Active Sideguard Assist. Ten udoskonalony asystent martwego pola już nie tylko ostrzega kierowcę przed znajdującymi się i poruszającymi po stronie pasażera rowerzystami lub pieszymi, ale także (do prędkości skrętu 20 km/h) uruchamia zautomatyzowane hamowanie aż do zatrzymania pojazdu, jeśli kierowca sam nie zareaguje w odpowiednim czasie.

eActros: Charged & Ready

W 2021 r., wraz z eActrosem, nastała nowa era w Mercedes-Benz Trucks. Ten pierwszy produkowany seryjnie elektryczny samochód ciężarowy z gwiazdą na masce, zaprezentowany światowej publiczności pod koniec czerwca tego roku, został zaprojektowany specjalnie do eksploatacji w ciężkim transporcie dystrybucyjnym. Jego technicznym sercem jest jednostka napędowa z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba silniki zapewniają imponujący komfort oraz wysoką dynamikę jazdy, a cichy i lokalnie bezemisyjny napęd elektryczny umożliwia jednocześnie realizację dostaw w godzinach nocnych oraz pozwala na wjazd do centrów miast, w których obowiązuje zakaz ruchu pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. eActros jest wyraźnym potwierdzeniem zaangażowania Mercedes-Benz Trucks w rozwój drogowego transportu towarowego o neutralnym bilansie emisji CO2.

 

źródło:  www.media.daimler.pl