W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Jak eActros sprawdza się w praktyce

28 sierpnia 2019

Firma Logistik Schmitt sprawdza w praktycznej eksploatacji w pełni elektryczne samochody ciężarowe eActros w transporcie dostawczym.

Eksploatacja 25-tonowej ciężarówki eActros obdywa się w transporcie wahadłowym pomiędzy magazynem firmy Logistik Schmitt w Ötigheim a zakładem w Rastatt, należącym do fabryki Mercedes-Benz w Gaggenau.

Zasilany wyłącznie z akumulatorów Mercedes-Benz eActros jest użytkowany przez dostawcę usług logistycznych ‒ firmę Logistik Schmitt ‒ pod niemieckim Rastatt. W ramach wieloletniego testu praktycznego ciężkiej ciężarówki elektrycznej w tym regionie zaplanowano również testy porównawcze z projektem napowietrznych linii trakcyjnych eWayBW przeprowadzanym w dolinie rzeki Murg i okolicach. Oficjalne przekazanie eActrosa firmie Logistik Schmitt odbyło się na początku roku podczas dorocznej konferencji prasowej Daimler Trucks w Gaggenau.

Ta 25-tonowa ciężarówka kursuje pomiędzy magazynem firmy Logistik Schmitt w Ötigheim a oddalonym o około siedem kilometrów zakładem w Rastatt, należącym do fabryki Mercedes-Benz w Gaggenau. Logistik Schmitt używa eActrosa zamiast konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym ‒ do transportu obudów skrzyń biegów. Dysponując zasięgiem ok. 200 kilometrów, eActros pokonuje dziennie dystans mniej więcej 168 kilometrów, w wymagającym trybie trzyzmianowym.

 

eActros w praktycznej eksploatacji w firmie Logistik Schmitt jest bardzo obiecujący

„W ścisłej współpracy z ekspertami z Mercedes-Benz Trucks wyjaśniliśmy z wyprzedzeniem główne kwestie dotyczące profilu zastosowania i niezbędnej infrastruktury ładującej. Gdy rozpoczynaliśmy użytkowanie eActrosa, nasi kierowcy przeszli również kompleksowe szkolenie i instruktaż w zakresie elektrycznych samochodów ciężarowych. Obecnie eActros przewozi do dwunastu ton ładunku i odbywa dziennie dwanaście kursów, pokonując łącznie 168 kilometrów. Ładowany jest pomiędzy poszczególnymi przejazdami w trakcie załadunku i rozładunku, z mobilnej stacji ładującej na terenie naszej firmy”, wyjaśnia Schmitt.

Kolejne etapy projektu: porównanie zaawansowanej wersji eActrosa z ciężarówką zasilaną z napowietrznych linii trakcyjnych

W ramach projektu eWayBW transport towarów na drodze B462 w pobliżu Rastatt ma zostać testowo zelektryfikowany z wykorzystaniem hybrydowych ciężarówek z silnikami wysokoprężnymi, zasilanych z napowietrznych linii trakcyjnych. Równolegle przeprowadzone zostaną testy porównawcze eActrosa z projektem linii napowietrznych. Do tego celu wykorzystana zostanie zaawansowana wersja eActrosa o większym tonażu i zasięgu.

 

Drugi etap: równoległe przejazdy eActrosa i ciężarówki zasilanej
z napowietrznych linii trakcyjnych na drodze B462

Przy wykorzystaniu zaawansowanej wersji eActrosa, firma Logistik Schmitt będzie również dostarczać komponenty osi z magazynu w Ötigheim do oddalonego o dobre 14 kilometrów zakładu Mercedes-Benz w Gaggenau ‒ głównie drogą B462. Trasa ta w przeważającej części pokrywa się z trasą projektu napowietrznych linii trakcyjnych. Także specyfikacje eActrosa będą pod względem osiągów porównywalne ze specyfikacjami ciężarówek zasilanych z sieci napowietrznej. Realizowane przez okres około roku równoległe przejazdy eActrosa oraz ciężarówek zasilanych z napowietrznych linii trakcyjnych dostarczą najważniejszych danych i spostrzeżeń dla porównania obu koncepcji, na przykład pod względem użyteczności pojazdów.

Trzeci etap: bezpośrednie porównanie eActrosa Mercedes-Benz
z ci
ężarówką z projektu eWayBW

Na tym etapie zaplanowano bezpośrednie porównanie z ciężarówką zasilaną z napowietrznych linii trakcyjnych. Przez okres od jednego do dwóch tygodni eActros będzie pokonywał dokładnie tę trasę, którą wyposażono w napowietrzne linie trakcyjne. Posłuży to walidacji etapu drugiego. W ramach bezpośredniego porównania eActros ‒ podobnie jak ciężarówki z projektu linii napowietrznych ‒ będzie transportował zwoje papieru z papierni w Gernsbach-Obertsrot do zakładu logistycznego firmy Fahrner w Kuppenheim na odcinku ok. 18 km.

Konwencjonalny Actros z silnikiem wysokoprężnym jako punkt wyjścia do porównania koncepcji

Jako neutralny punkt wyjścia do porównania obu koncepcji posłuży konwencjonalny Actros z silnikiem wysokoprężnym zgodnym z normą emisji spalin Euro VI, który zostanie wyposażony w systemy pomiarowe i będzie poruszał się po trasie projektu linii napowietrznej. W ten sposób porównane zostanie zużycie energii elektrycznej w elektrycznych samochodach ciężarowych – napędzanych akumulatorowo i z napowietrznej linii trakcyjnej – ze zużyciem paliwa ciężarówki napędzanej silnikiem wysokoprężnym.

eActros bezemisyjna alternatywa w miejskim transporcie dystrybucyjnym

eActros jest zbudowany na ramie Actrosa Mercedes-Benz. Poza tym jednak architektura tego pojazdu została całkowicie dostosowana do napędu elektrycznego i charakteryzuje się wysokim udziałem specjalnych części. Napęd zapewniają dwa silniki elektryczne umieszczone w pobliżu piast kół tylnej osi; każdy z nich osiąga moc 126 kW i maksymalny moment obrotowy 485 Nm. Po przełożeniu daje to 2 x 11 000 Nm ‒ moc, która nie ustępuje mocy konwencjonalnych ciężarówek. Energii dostarczają eActrosowi akumulatory litowo-jonowe o mocy 240 kWh. W zależności od dostępnej mocy ładowania, akumulatory można całkowicie naładować w ciągu dwóch godzin (przy mocy 150 kW).

Rozpoczęcie produkcji seryjnej eActrosa przewidziane jest na 2021 rok.