W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

EQC - Mercedes wśród aut elektrycznych

17 września 2018

4 września w Sztokholmie odbyła się światowa premiera pierwszego modelu nowej gamy elektrycznych Mercedesów spod marki EQ. Modelem tym jest SUV EQC, elektryczny odpowiednik aktualnego GLC.

Mercedes-Benz po raz pierwszy zaprezentował koncepcję nowej marki produktów i rozwiązań technicznych z zakresu elektromobilności dwa lata temu, podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu.  W połowie 2019 r. nadejdzie moment jej rynkowego debiutu: pierwszym Mercedesem, który trafi do sprzedaży pod marką EQ, będzie model EQC (zużycie energii w cyklu łączonym: 22,2 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym: 0 g/km, dane wstępne). Jego spójny, „czysty” design sprawia, że jest pionierem awangardowego, „elektryzującego” wyglądu – a jednocześnie wpisuje się w idiom projektowania w duchu „progresywnego luksusu”. W zakresie jakości, bezpieczeństwa i komfortu EQC jest prawdziwym Mercedesem wśród aut elektrycznych, przekonując niespotykaną sumą swoich atrybutów. Należy do nich wysoka dynamika, jaką zapewniają dwa silniki elektryczne przy obu osiach, rozwijające łączną moc 300 kW (408 KM). Zaawansowana strategia działania napędu pomaga osiągnąć zasięg przekraczający 450 km (tryb NEDC, dane wstępne). Marka EQ oferuje też kompleksową gamę usług z rodziny Mercedes me i sprawia, że elektromobilność staje się wygodną formą transportu, odpowiednią dla codziennej jazdy. Równocześnie EQC symbolizuje początek nowej ery mobilności w koncernie Daimler.

Mercedes-Benz przestawia zwrotnicę. Nowy EQC jest pierwszym Mercedesem pod nową marką produktów i techniki – EQ.

1nowymercedes-benzeqc-16

progresywnie stylizowany

ekscytująco dynamiczny

Mercedesem wśród aut elektrycznych

To więcej niż tylko samochód – jest symbolem nowej epoki mobilności

Szczególnie wyrazistym elementem jest duży czarny panel łączący przednie lampy i grill. Po raz pierwszy jego górną krawędź tworzą włókna światłowodowe, stanowiące wizualny łącznik pomiędzy światłami dziennym i o typowym dla Mercedesa kształcie. Nocą tworzy on niemal nieprzerwany, efektowny, poziomy pas świetlny. Montowane w standardzie reflektory MULTIBEAM LED otrzymały moduły i wypełnienie w kolorze czarnym, z błyszczącym wykończeniem. Subtelnym potwierdzeniem przynależności do nowej rodziny EQ są kontrastujące akcenty kolorystyczne: niebieskie pasy na czarnym tle oraz napis „MULTIBEAM” – także w kolorze niebieskim.

nowymercedes-benzeqc-12

Zespół napędowy: wysoka dynamika plus efektywność

Jako pierwszy model Mercedes-Benz oferowany pod marką produktów i techniki EQ, model EQC korzysta z całkiem nowego układu napędowegoz dwiema kompaktowymi jednostkami elektrycznymi, po jednej przy każdej z osi. Efekt: EQC ma charakterystykę pojazdu z napędem na cztery koła.

Aby ograniczyć zużycie energii, a jednocześnie zwiększyć dynamikę, silniki elektryczne mają odmienną konfigurację: przedni został zoptymalizowany pod kątem uzyskania maksymalnej efektywności w niskim i średnim zakresie obciążenia, podczas gdy tylny decyduje o dynamicznych własnościach napędu. Wspólnie jednostki generują moc 300 kW oraz 765 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Inżynierowie Mercedes-Benz szczególnie zaangażowali się w zwiększenie komfortu akustycznego – agregaty zostały odizolowane za pomocą gumowych poduszek w dwóch miejscach (połączenie silnika z ramą pomocniczą oraz połączenie ramy z nadwoziem).

Rezultat: w kabinie EQC jest wyjątkowo cicho. Energię do zasilania silników magazynuje litowo-jonowy akumulator o pojemności 80 kWh (NEDC). Zużycie prądu oraz zasięg pojazdu w istotnym stopniu uzależnione są od stylu jazdy. EQC oferuje kierowcy pięć programów jazdy o zróżnicowanej charakterystyce: Comfort, Eco, Max, Range, Sport oraz tryb indywidualnej konfiguracji. W programach bardziej nastawionych na jazdę ekonomiczną ważną rolę odgrywa haptyczny pedał gazu, który zachęca kierowcę do oszczędzania energii. Kierowca może też regulować stopień rekuperacji energii – służą do tego manetki przy kierownicy.

nowymercedes-benzeqc-06

Ładowanie: elastyczne i szybkie

Standardowo EQC wyposażony jest w chłodzoną cieczą ładowarkę pokładową (OBC) o mocy 7,4 kW, odpowiednią do ładowania z domowego gniazdka lub na publicznych stacjach ładowania. Ładowanie przy pomocy ładowarki Mercedes-Benz Wallbox może być trzykrotnie szybsze niż z domowego gniazda. Jeszcze szybsze jest ładowanie prądem stałym (DC; standard w EQC), np. za pomocą złącza CSS (Combined Charging Systems) w Europie i USA, CHAdeMO w Japonii lub GB/Tw Chinach.

System multimedialny MBUX ze specjalnymi funkcjami

EQC zostały wyposażony w innowacyjny system multimedialny MBUX – Mercedes-Benz User Experience. Oferuje on szereg funkcji zarezerwowanych specjalnie dla modeli marki EQ, takich jak wskazywanie zasięgu, statusu ładowania czy przepływu energii. MBUX pozwala obsługiwać też zoptymalizowaną pod kątem napędu elektrycznego nawigację oraz zarządzać ustawieniami trybów jazdy, prądu ładowania czy czasu odjazdu.

2nowymercedes-benzeqc-07

Inteligentne usługi: zrelaksowana podróż, od startu do mety

Dzięki Mercedes me modele EQ zapewniają kompleksową gamę usług z dziedziny elektromobilności – tej obecnej i tej przyszłościowej. Lista najważniejszych nowych usług i funkcji EQC, których wdrożenie zaplanowano na rynkową premierę modelu, obejmuje:

nowymercedes-benzeqc-09

Aktywne i pasywne bezpieczeństwo: EQC ze specjalną koncepcją bezpieczeństwa

EQC został wyposażony w najnowszą generacje systemów wspomagających Mercedes-Benz. Pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmuje nowe funkcje, takie jak predykcyjna regulacja prędkości podczas zbliżania się do zatoru drogowego: gdy samochód wykryje korek na drodze, układ Active Distance Assist DISTRONIC na wszelki wypadek zmniejszy prędkość do około 100 km/h. W przypadku zatoru na autostradzie system utrzymania pasa ruchu kieruje auto w kierunku krawędzi pasa, by zostawić przestrzeń dla pojazdów służb ratowniczych. Mechaniczne zabezpieczenie akumulatora: podstawą bezpiecznej konstrukcji jest umieszczenie wysokonapięciowego akumulatora w podłodze pojazdu. Zabudowano go w ramie zdolnej pochłaniać energię w czasie zderzenia. Pomiędzy ramą a akumulatorem umieszczono elementy deformacyjne, które absorbują dodatkowe siły występujące w przypadku poważnego uderzenia w bok pojazdu. W przedniej części akumulatora zamontowano płytę ochronną, która jest w stanie zapobiec uszkodzeniom obcymi przedmiotami. Elektryczne zabezpieczenie układu wysokonapięciowego: bogate doświadczenie Mercedes-Benz z wysokonapięciowymi układami napędowymi pozwoliło opracować wielostopniową koncepcję ochrony na wypadek zderzenia. Jeśli dojdzie do kolizji, układ wysokonapięciowy jest automatycznie odłączany, w sposób odwracalny lub nie, zależnie od siły uderzenia i stopnia uszkodzeń. Istnieją również punkty odcięcia, które pozwalają ręcznie odłączyć układ wysokonapięciowy pracownikom służb ratowniczych.

Przygotowania do produkcji: testy wytrzymałościowe na całym świecie

Przed wprowadzeniem na rynek nowy Mercedes-Benz EQC przeszedł szeroko zakrojony program testów wytrzymałościowych – około 200 prototypów i przedprodukcyjnych egzemplarzy modelu przejechało kilka milionów kilometrów na czterech kontynentach (Europa, Ameryka Północna, Azja i Afryka). Program składał się z ponad 500 indywidualnych prób. Tak jak wszystkie Mercedesy, EQC musiał „zaliczyć” wymagające testy standardowe, a ponadto przejść dodatkowe próby napędu elektrycznego oraz działania wszystkich jego komponentów.

Produkcja: przygotowania fabryki w Bremie idą pełną parą

Model EQC będzie wytwarzany w zakładach Mercedes-Benz w Bremie. Obecnie trwają tam intensywne przygotowania do rozpoczęcia jego seryjnej produkcji, zaplanowanego na 2019 r. Proces budowy pojazdu zostanie zintegrowany z bieżącą pracą fabryki i będzie opierać się na najnowszych technologiach produkcji. Jedną z kluczowych innowacji jest tzw. centrum łączenia z akumulatorem, gdzie każdy egzemplarz EQC przechodzi drugi „ożenek” – pierwszym jest montaż w nadwoziu dwóch jednostek elektrycznych. Później, dzięki oznaczeniom na karoserii, samochód zostaje zidentyfikowany jako elektryczny i zaopatrzony w akumulator. W tym celu jego nadwozie jest zawieszane na tzw. podnośniku C, a następnie osadzane na ramie. Ramiona pomocnicze podnoszą akumulator i umieszczają go w podłodze pojazdu od strony podwozia. Pracownik monitoruje, czy automatyczne mocowanie baterii odbyło się prawidłowo. Sprzedaż EQC rozpocznie się dopiero w przyszłym roku. Niemniej już teraz potencjalni klienci będą mieli możliwość skorzystania z nowego narzędzia – Rejestracji EQC. Osoby zainteresowane tym nowym modelem i światem e-Mobilności Mercedes-Benz, będą mogły się zarejestrować przez specjalny formularz zamieszczony na stronie internetowej www.mercedes-benz.pl.

Zapraszamy do świata samochodów elektrycznych!
Zachęcamy do śledzenia nowości na stronie: www.zasadaauto.pl.